نارضایتی جنسیتی

نارضایتی جنسیتی چیست؟ + بررسی علل و روش درمان

حتما شما هم دیده اید که بسیاری از افراد در دنیای امروز از جنسیت خود راضی نیستند. برخی افراد به عمل های مختلف روی می آورند و بسیاری از آن ها از خانواده و دوستان خود ترد می شوند. اصطلاح هویت جنسیتی مرد یا زن بودن اغلب با جنسیت کالبد شناختی فرد هماهنگ است. افراد دچار نارضایتی جنسیتی از جنسیت خود بعنوان مرد یا زن رضایت نداشته و تمایل دارند از نظر اجتماعی بعنوان جنس مخالف خود شناخته شوند. عنوان تراجنسیتی یا ترانس جندر یعنی فردی که با جنسیت متفاوت از زمان تولدش همانندسازی کرده و اکثر این افراد جراحی تناسلی انجام نمی دهند.
شروع هویت جنسی در کودکان ۲_۳ ساله می باشد. اکثر کودکان دچار اختلال هویت جنسی در سالهای اول مدرسه تشخیص داده شده و از سمت مدرسه به درمانگر برای ارزیابی فرستاده می شوند. برخلاف تصور، بسیاری از کودکانی که ناهماهنگی جنسی دارند در بزرگسالی تراجنسیتی نیستند بلکه اکثر افراد تراجنسیتی بزرگسال در کودکی اختلال هویت نداشته اند.
لازم به ذکر است شیوع این حالت در بین مردان ۵_۳ برابر زنان است.

علل بروز اختلال های جنسیتی در زنان و مردان

پس از معرفی این اختلال ضروریست علل ایجاد و بروز آن را بدانید. بروز رفتارهای جنسی در زنان و مردان بزرگسال وابسته به استروییدهای جنسی می باشد و تستسترون که هورمون مردانه هست در خانمها میتواند پرخاشگری ایجاد کند و استروژن که هورمون زنانه هست در مردان کاهش میل جنسی می دهد. در اکثر افراد هویت جنسی بیشتر تحت تاثیر اتفاقات بعد از تولد می باشد. اختلال نارضایتی جنسیتی ارثی نیست و اغلب به دلایل مختلف دیگری ممکن است ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: انواع اختلالات جنسی و علت بروز آن

روش های تشخیص این اختلال:

روش های تشخیص این اختلال

یک روش تشخیص آن تصویربرداری مغزی است که نشان می دهد که افراد دچار نارضایتی جنسی تغییراتی در ماده سفید مغز و جریان خون مغز و تفاوت هایی در قشر مخ دارند‌. ضروری است بدانید هویت جنسی کودک تحت تاثیر مزاج کودک و نگرش والدین می باشد. همانطور که می دانید از نظر فرهنگی تفاوت هایی برای پسر و دختر وجود دارد.
کودکی که این اختلال را دارد علائم مختلفی از خودش نشان می دهد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  • کودک دچار نارضایتی جنسی سعی دارد که پوشش و لباس جنس مخالف را داشته باشد و در انتخاب بازی و اسباب بازی معمولا آنهایی را در نظر دارد که جنس مخالف انجام میدهد.
  • لازم است حتما خود کودک احساس بدی راجع به جنسیت خود ابراز کند.
  • کودکی که از اندام خصوصی خودش متنفر باشد نیز ممکن است دچار این اختلال باشد.

نارضایتی جنسی ناراحتی بالینی یا اختلال عملکرد برای کودک ایجاد کرده باشد و کودک به صورت مکرر بخواهد برای این موضوع خودش را سرزنش کند. گاهی بعضی از کودکان از جنسیت بدو تولد خود راضی هستند ولی دوست دارند گاهی لباس جنس مخالف رو بپوشند و مثل آنها رفتار کنند که گذرا و موقتی است. ولی کودکان دارای نارضایتی جنسی از جنسیت تعیین شده در زمان تولد خود راضی نیست.

یک تعریف دیگر وجود دارد بنام دوجنسیتی:

یعنی فرد هنگام تولد علایم هر دو جنس مذکر و مونث را دارد و قبلا همان زمان تولد جراحی انجام میشد و تعیین جنسیت میشد ولی جدیدا این امکان وجود دارد که فرد در طول دوران رشد در مورد بدن خود تصمیم بگیرد که مرد باشد یا زن.

در کودکانی:

که تشخیص نارضایتی جنسیتی داده میشود معمولا اختلالات روانپزشکی نیز به همراه دارند از جمله اختلال افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلال کنترل تکانه‌ که احتمالا بخاطر انگ مربوط به رفتار و هویت جنسی خود از جامعه دریافت میکنند‌.

در بزرگسالان:

دارای نارضایتی جنسی اختلالات روانپزشکی همراه اختلال افسردگی، اختلالات اضطرابی، افکار و رفتار خودکشی و رفتارهای آسیب به خود و سو مصرف مواد می باشد. میزان خودکشی در این افراد حدود ۴۰ درصد است. گاهی بعضی از این افراد دست به عمل جراحی می زنند و اکثرا بعد از عمل جراحی ناراضی هستند.

شاید این مطلب هم برایتان مفید باشد: همه آنچه باید در مورد اختلال دو قطبی بدانید.

بررسی روش های درمان:

روش های درمان اختلال جنسیتی

درمان مسائل هویت جنسی در کودکان درمانهای گروهی، خانوادگی و فردی است. در نوجوانان روان درمانی جهت ترس و اشتغال ذهنی مرتبط با تغییرات جسمی انجام می شود و تصمیم گرفته می شود که داروهای مهار کننده بلوغ تجویز شود. برای مهار کردن آزادسازی هورمون های جنسی ‌که صفات ثانویه جنسی را بروز می دهند. درمان در بزرگسالان روان درمانی و درمان هورمونی و درمان جراحی می باشد که در کاهش علائم روانپزشکی مثل افسردگی موثر است و کیفیت زندگی را افزایش می دهد.

ملاک های تشخیصی نارضایتی جنسی در کودکان:

اگر ناهماهنگی بین جنسیت تعیین شده در زمان تولد و رفتار کودک وجود دارد و ۶ تا از علایم زیر که حداقل ۶ماه ادامه داشته باشد. و برای کودک ناراحتی چشمگیر بالینی و اختلال عملکرد اجتماعی و تحصیلی ایجاد کرده باشد را کودک شما دارا می باشد باید با یک روانشناس در این باره مشورت کنید.
ملاک های تشخیص:
۱.در بازی ها دوست دارد نقش جنس مخالف را داشته باشد.
۲.میل شدید دارد که جنسیت مخالف خودش را داشته باشد.
۳.ترجیح میدهند لباس جنس مخالف را بپوشند.
۴.تمایل به داشتن صفات ثانویه جنسی جنس مخالف
۵.تنفر از کالبد جسمی خودش
۶.ترجیح می دهد همبازی جنس مخالف داشته باشد.
۷.استفاده از اسباب بازیهای جنس مخالف
۸.انجام بازی و کارهایی که مربوط به جنس مخالف هست.
اگر این مطلب از سایت دکتر فرزانه کرمی به عنوان متخصص اعصاب و روان در اصفهان برایتان مفید بود یا تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید. اگر نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه دارید با شماره تماس های درج شده در سایت در ارتباط باشید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *