پر اشتهایی عصبی

پر اشتهایی عصبی چیست + روش های درمان

امروزه بیشتر افراد درگیر داشتن هیکل زیبا و بدون نقص هستند. برای نداشتن اضافه وزن دست به هر کاری می زنند. این بیماران یا وزن طبیعی دارند یا اضافه وزن دارند. گاهی افراد برای پیدا کردن وزن مناسب و ایده ال از نظر جامعه دست به گرسنگی طولانی مدت میزنند که در پی آن پراشتهایی عصبی ایجاد می شود. پراشتهایی عصبی دوره های پرخوری با روشهای نامناسب برای توقف اضافه وزن می باشد. درد شکم یا تهوع موجب ختم پرخوری شده و بعد از اتمام آن فرد دچار افسردگی و خشم از خود و احساس گناه می شود. در این مقاله دکتر فرزانه کرمی به عنوان متخصص اعصاب و روان در اصفهان قصد دارد به بررسی پر اشتهایی عصبی بپردازد و پس از بررسی علائم آن روش های درمان را به شما ارائه بدهد. تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

پر اشتهایی عصبی چیست و چرا اتفاق می افتد؟

پر اشتهایی عصبی

گاهی افراد در دوره های خلقی مثل افسردگی و اضطراب و هیجان دچار پرخوری عصبی میشوند. بدنبال پرخوری فرد دچار وحشت میشود چون احساس میکند کنترل خوراکی خوردنش دست خودش نیست. پرخوری های ناخواسته رفتارهای جبرانی ثانویه بدنبال دارد مثل ورزش کردن افراطی یا استفراغ کردن بدنبال مصرف زیاد غذا. حتی برخی مواقع پس از اتمام دوره پرخوری شخص هیچ چیز نخوردن را انتخاب می کند و همین موضوع سبب پایین آمدن فشار خون و پیامد های دیگر خواهد شد.

شیوع پراشتهایی عصبی بطور معمول بیشتر از بی اشتهایی عصبی می باشد. به خصوص در زنان جوان این موضوع شایع تر است و از دوران نوجوانی شروع می شود. خانم ها همواره دوست دارند بدون اضافه وزن باشند، حتی گاهی وزن این افراد طبیعی است و سابقه قبلی چاقی داشته اند. پراشتهایی عصبی در اسپانیا و سیاه پوستان نیز شایع تر از سایر افراد است. دو تا از انتقال دهنده های مغزی که در این اختلال نقش دارند سروتونین و نوراپی نفرین می باشد که با احساس سیری ارتباط دارند.

یک ناحیه از مغز انسولای قدامی راست مغز در پراشتهایی مغزی نقش دارد که پیام بزرگنمایی شده گرسنگی مرتبط با مزه شیرین را ارسال میکند.

علائم افرادی که دچار چنین اختلالی هستند چیست؟

علائم پر اشتهایی عصبی

از نظر شخصیتی این افراد بلند پرواز هستند و در فشارها و استرس های زندگی لاغر میشوند. اکثر بیماران پر اشتهایی عصبی مبتلا به افسردگی هستند و سابقه افسردگی در خانواده آنها بالاست. همچنین خانواده های افراد مبتلا به پراشتهایی عصبی پرتعارض و مشکل دار می باشد و معمولا والدین بی توجه و طرد کننده داشته اند.

اعتیاد به الکل و دزدی و بی ثباتی هیجانی مثل خودکشی با این اختلال در ارتباط است. معمولا افراد دچار پراشتهایی عصبی سابقه مشکلاتی از جداشدن از والدین خود در سالهای اولیه کودکی دارند. این افراد حداقل هفته ای ۲ تا ۳ مرتبه پرخوری دارند که حداقل ۳ماه طول کشیده است و رفتارهایی که بدنبال پرخوری دارند مثل استفراغ کردن عمدی و مصرف زیاد ملین ها یا داروهای استفراغ آور است و یا گاهی ورزش افراطی دارند.

این افراد ترس بیماگونه از چاق شدن دارند و همیشه تمایل دارند لاغر شوند. مواد اسیدی موجود در استفراغ موجب پوسیدگی دندان در این افراد می شود. بعد از دوره های پرخوری فرد میل به شیرینی و کیک پیدا میکند و افسرده می شود. پرخوری آن ها مخفیانه بوده و خیلی تند غذا میخورند و خوب خوراکی ها را نمیجوند. همین موضوع می تواند اضافه وزن را در این افراد تشدید کند.

افراد دچار پرخوری عصبی گاهی دچار بهم خوردن تعادل الکترولیت های بدن میشوند و گاهی دچار اختلال در سیکل قاعدگی میشوند. گاهی پرخوری عصبی و افسردگی فصلی باهم بروز میکند و پرخوری در زمستان بیشتر می شود. علائم همراه با پرخوری عصبی میتواند بی بند و باری جنسی و خودزنی و اختلال خواب و مصرف مواد باشد.

بررسی روش های درمان پر اشتهایی عصبی:

بسیاری از افراد این اختلال را جدی نمی گیرند و نسبت به درمان آن اقدام نخواهند کرد. اگر این اختلال درمان نشود قطعا بیماری طولانی و غیر قابل کنترل خواهد شد. به همین جهت به جای استفاده از خود درمانی بهتر است به یک روان پزشک مراجعه کنید. نور درمانی برای این افراد کمک کننده است و نقش موثری در روند درمان آن ها دارد.

لازم به ذکر است برای این بیماری نسبت به بی اشتهایی عصبی درمان نسبی یا کامل انجام می شود. اما در طول درمان نیاز به بستری کردن بیمار وجود ندارد و درمان کاملا سرپایی انجام میشود. از آنجایی که این اختلال بیشتر افراد چاق یا دارای اضافه وزن زیاد را درگیر می کند می توان روش های روان درمانی را برای این افراد استفاده کرد.

لازم به ذکر است اگر پرخوری عصبی همراه با فکر خودکشی یا مصرف مواد باشد باید شخص هر چه سریع تر در بیمارستان بستری شود و تحت نظر باشد.

گاهی پس از خوراکی خوردن به مقدار بسیار و بدنبال آن استفراغ های زیاد و دفع مواد مورد نیاز بدن، فرد دچار مشکلات جسمی شده و نیاز هست که بستری شود. مهمترین و اولین درمان پرخوری عصبی درمانهای شناختی رفتاری است که سیکل پرخوری و گرسنگی شکسته می شود و نقص های شناختی فرد اصلاح می شود.

دارو درمانی:

  1. داروهای ضدافسردگی که روی سروتونین اثر دارند در درمان موثرند.
  2. گاهی درمان ترکیبی دارویی و شناختی رفتاری بهترین درمان می باشد.

سخن آخر:

توصیه ما به شما این است که در صورتی که چنین علائمی را دارید یا شخصی را میشناسید که درگیر پر اشتهایی عصبی است در سریع ترین زمان به جای روش های درمان خانگی به متخصص مراجعه کنید. سعی کنید به جای دادن احساس استرس و وزن کشی روزانه در صورتی که دارای اضافه وزن هستید روزانه پیاده روی و ورزش را به عنوان روتین خود قرار بدهید. همواره اعتماد به نفس خودتان را در چنین مسائلی بالا ببرید. اگر این مطلب از سایت دکتر فرزانه کرمی در مورد پرخوری عصبی برایتان مفید بود یا تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید. امید است مطالعه این مقاله به شما جهت حفظ سلامتی یا تشخیص علائم بیماری کمک کننده باشد. در صورتی که نیاز به مشورت با بهترین متخصص اعصاب و روان اصفهان را دارید با شماره تماس های درج شده در سایت در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *