افسردگی در مردان

افسردگی در مردان و علل وقوع آن

افسردگی در مردان و علل وقوع آن

یکی از اختلالات شایع در میان مردان اختلال افسردگی است. افسردگی در مردان به دلیلی موقعیت اجتماعی آن ها، مسئولیت ها و… بر خلاف زنان به راحتی قابل تشخیص نیست. وقوع افسردگی در مردان سبب انواع ضعف جسمانی در آن ها می شود. اما این اختلال هم برای خود فرد هم برای نزدیکان او ناراحت کننده است. هیچ زمانی برای شروع درمان دیر نیست متخصص اعصاب و روان در اصفهان فرزانه کرمی در این مقاله قصد دارد به بررسی اختلال افسردگی در مردان و دلایل وقوع آن بپردازد. تا شما یا همسرتان پس از مطالعه این مقاله بتوانید بیماری را تشخیص و برای درمان آن اقدام کنید.

معرفی افسردگی و علائم آن

افسردگی در مردان

حتما تا به حال کلمه افسردگی را شنیده اید. افسردگی یکی از اختلالاتی است که در روحیات فرد رخ میدهد. ممکن است نشانه های این بیماری از مشکلات کوچک مانند عدم علاقه مندی به حضور در جمع، عصبانیت های بی مورد و سریع، تصمیم های آنی و بدون فکر، غصه خوردن گذشته، فشار های روحی، گریه های شبانه، افت تمرکز و داشتن احساس پوچی و… شروع تا ضعف جسمانی و در موارد خاص فکر به خودکشی پیش برود.

این علائم ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد که ریشه در شرایط و محیط متفاوت زندگی افراد دارد. یکی دیگر از عوامل موثر بر ایجاد افسردگی مشکلات ژنتیکی یا ارثی است. در صورتی که در خانواده اتان افرادی را دارید که دچار این بیماری بوده اند بهتر است با پزشک متخصص آن را در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: همه آنچه باید در مورد اختلال دو قطبی بدانید.

علاوه بر علائم روحی برخی علائم جسمانی مانند کاهش وزن و کاهش اشتهای شدید یا بلعکس افزایش اشتهای شدید، نفس تنگی یا احساس درد در قفسه سینه، ضعف در عضلات دست و پا و کمر، بی خوابی زیاد یا خواب بیش از حد و … نیز از علائم افسردگی در مردان می باشد. از آنجایی که غرور مردانه اکثر آقایان اجازه صحبت به آن ها در مورد مشکلات روحی را نمیدهد تشخیص افسردگی و نیاز به درمان از روی علائم جسمانی شاید برای افراد آسان تر باشد.

چرا مردان بیشتر از زنان به خودکشی فکر می کنند؟

مقایسه دلیل خودکشی در مردان و زنان

با توجه به آمار های اخیر نرخ خودکشی مردان در مقایسه با زنان 4 برابر بیشتر است. از آنجایی که مردان دیرتر از خانم ها این اختلال روحی را می پذیرند و تعداد کمی از آن ها به فکر مراجعه به متخصص های اعصاب و روان یا روان پزشک ها می افتند. و همچنین به علت افکار پوسیده و قدیمی که هرکس به روانپزشک مراجعه کند دیوانه است در این میان تنها تعداد مردان انگشت شماری به فکر تشخیص و درمان خود می افتند.

با توجه به روحیات مردانه در زمان خودکشی نیز مردان جسور تر و با افکار خطرناک تری نسبت به زنان هستند. در ادامه برخی از دلایل خودکشی را برای شما آورده ایم:

  1. به علت وجود هنجار های اشتباه در جامعه مانند این که مرد که گریه نمی کند یا مرد باید قوی باشد و شکست نخورد. بسیاری از مردان فکر می کنند صحبت از فشار ها و مشکلات برای آن ها کار درستی نیست و همین عاملی برای خودکشی و رهایی از احساس سرخوردگی آن ها می باشد.
  2. همانطور که در جامعه می بینید بسیاری از زنان در مجالس و محافل با یکدیگر در رابطه با مسائل و مشکلات زندگی صحبت می کنند و همین موضوع باعث می شود تا کمتر دچار افسردگی شوند. نقطه متقابل آن مردان است. مردان به علت تفاوت های خلق و خویی که با زنان دارند کمتر در رابطه با مشکلات و مسائل زندگی چه با دوستان و چه با خانواده اشان صحبت می کنند. و در اکثر مواقع سعی می کنند تا مشکلاتشان را به تنهایی و بدون اطلاع دیگران برطرف کنند.
  3. امروزه مردان به علت فرار از علائم افسردگی به مصرف مواد مخدر یا الکل روی می آورند. اگر چه در ابتدای مصرف این مواد ممکن است احساس سبکی و نشاط داشته باشند اما در نهایت علاوه بر مشکل افسردگی دچار اعتیاد نیز می شوند.
  4. از آنجایی که از کودکی پدر به عنوان نان آور خانه شناخته می شود. پس از گذشت سالها نیز همچنان مردان به دنبال برطرف کردن نیازهای مالی خانواده به تنهایی هستند. با افزایش هزینه ها و به وجود آمدن مشکلات در تامین رفاه و احساس ارامش در خانواده سبب می شود. تا افراد به فکر خودکشی و راهکار هایی از این دست بیافتند.

مردان در چه دوره هایی دچار افسردگی می شوند؟

افسردگی در مردان

در دوره های متفاوت زندگی مردان مشکلات متعددی وجود دارد که سبب بروز چنین اختلالی در آن ها می شود:

در دوران مجردی دلایل متعددی مانند افزایش سن، وجود مشکلات خانوادگی، تنها زندگی کردن و… وجود دارد که مردان را از زندگی دلسرد می کند.

در دوران تاهل ممکن است مشکلاتی مانند از دست دادن همسر، خیانت، مشکلات مالی و از دست دادن فرصت های شغلی سبب شود. تا مردان با کمبود اعتماد به نفس و در نهایت افسردگی مواجهه شوند.

همچنین در دوران بارداری و پس از زایمان همسر نیز مردان ممکن است. به دلیل استرس و تغییرات هورمونی یا حتی تغییر در روابط عاطفی و زناشویی دچار افسردگی شوند.

در این زمان دادن احساس آرامش و اطمینان سبب می شود تا احساس بهتری را در آنان به وجود بیاورید.

بیشتر بخوانید: درمان اضطراب با چند راهکار ساده

بهترین زمان برای مراجعه به پزشک چه زمانی است؟

بهترین زمان برای مراجعه به روان پزشک زمانی است که در خودتان یا اطرافیانتان علائم زیر را مشاهده می کنید. علائم جسمانی مانند گرفتگی و ضعف عضلات، مشکلات جنسی، گوارشی و… یا علائم رفتاری مانند مصرف مواد مخدر یا الکل به صورت بی رویه، عدم توانایی انجام مسئولیت ها، رانندگی های پرخطر و بدون دقت و… یا سایر مشکلات عاطفی مانند پرخاشگری، غم و اندوه و احساس پوچی، اختلالات خواب و… از علائم افسردگی در مردان می باشد.

در این زمان بهتر است با مراجعه به پزشک تلاش کنید تا افکار منفی را از خود دور کنید. و در مسیر بهتری برای رسیدن به اهدافتان قدم بردارید. دکتر فرزانه کرمی به عنوان متخصص در زمینه اعصاب و روان با سالها تجربه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان جهت بهبود و رفع مشکلات و اختلالات ناشی از افسردگی می باشد. تنها یک تماس تا درمان فاصله دارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *